رهروان ولایت ـ نماز ستون خیمهی دین است. به تعبیر روایت بدون ستون (عمود) طنابها و میخها و ... بهکار نمیآید. در اهمیت و ضرورت نماز ادعیه، روایات و از همه مهمتر آیات قرآن منبع خوبی است.
خب حال سوال این است که نمازخوانهایی که از این نعمت عظمی بهرهمیبرند، چگونه می توانند تا دیگران را هم به حظ برسانند. بهره مندان از این خیر کثیر چگونه می توانند تا دیگران را بهرهمند سازنند؟
در پاسخ بایستی گفت که با توجه به آن که مخاطبی که پیش روی ماست و ما علاقمند به دعوت او به سمت نمازیم با توجه به آن که در یک گروه سنی قرار دارد؛ همین طبقه سنی و و یژگی هایش فرصت و امکان خوبی....
شیوه های دعوت به نماز
رهروان ولایت ـ نماز ستون خیمهی دین است. به تعبیر روایت بدون ستون (عمود) طنابها و میخها و ... بهکار نمیآید. در اهمیت و ضرورت نماز ادعیه، روایات و از همه مهمتر آیات قرآن منبع خوبی است.
خب حال سوال این است که نمازخوانهایی که از این نعمت عظمی بهرهمیبرند، چگونه می توانند تا دیگران را هم به حظ برسانند. بهره مندان از این خیر کثیر چگونه می توانند تا دیگران را بهرهمند سازنند؟
در پاسخ بایستی گفت که با توجه به آن که مخاطبی که پیش روی ماست و ما علاقمند به دعوت او به سمت نمازیم با توجه به آن که در یک گروه سنی قرار دارد؛ همین طبقه سنی و و یژگی هایش فرصت و امکان خوبی است که می تواند ما را در دعوت موفق کمک کند.
آن طور که کارشناسان تربیت بیان می کنند تا 7 سال اول، انسان به شدت تقلید محور است. در نتیجه اگر کسی قصد دارد کودکی را تا این سن و سال تربیت کند به شدت مهم است که به این ویژگی توجه نماید. به طور مثال پدر و مادری که دغدغهی راستگویی فرزند در این سن و سال را دارد باید خود راست بگوید و محیط اطراف کودک را هم پالایش کند تا کودک راستگویی را تقلید کند.
در هفت سال دوم عواطف و احساسات قدرتمند است؛ برای همین در کار تربیت بایستی که به این عنصر توجه کرد و از زبان عاطفه و احساس بهره ی کافی را برد.
اما هفت سال سوم، هفت سال تعقّل و اندیشه است؛ برای همین در کار تربیت، بایستی با زبان منطق و استدلال با نوجوان و جوان در این سن و سال سخن گفت. ناگفته نماند که در همه این مقاطع راهکارهای برشمرده ی اختصاصی یک دوره ی خاص کاربرد دارد. به طور مثال درست است که در هفت سال دوم عواطف و احساس پر رنگ است؛ اما تقلید هم بی خاصیت نیست، منتهی در هفت سال دوم بیش از تقلید احساس و عاطفه نقش دارد و یا در سوم تعقل.
ارائه یک راهکار برای هفت سال سوم
گفته شد که در هفت سال سوم تعقل و اندیشه نقش پررنگی دارد. حال چگونه از این نیرو و امکان برای دعوت به نماز بهره جوییم؟ در پاسخ بایستی گفت که با توجه به این میل فطری که در همهی ما آدمها وجود دارد که در برابر هر اکرام و بخششی سپاسگذاری می کنیم بسیار مناسب است تا با واداشتن مخاطبی که قصد دعوتش به نماز داریم را به تعقل در این زمینه واداریم.
به طور مثال این گونه آغاز می کنیم. میپرسیم که فلانی اگر کسی به تو یک خودکار هدیه بدهد چه می کنی؟ او مسلما بر اساس فطرتش می گوید سپاسگذاری می کنم. ادامه می دهیم که اگر یک تلفن همراه به جای یک خودکار هدیه بگیری چه می کنی؟ او خواهد گفت بیشتر تشکر می کنم. چرا؟ چون می فهمم که در صد بیشتری مرا دوست دارد. ناگفته نماند که لزوما همیشه ارزش ریالی نشان دوست داشتن بیشتر نیست و ما فقط به عنوان مثال و رساندن مقصودمان این گونه وارد شدیم.
پس از چند سوال از این سنخ و مقایسه کردن و به کار گیری تعقلش در مورد گرایش فطریش در سپاسگذاری، حال نوبت آن است که او را به سمت خدا و نعمتهایش سوق دهیم. چن نعمت خدا را برایش بر میشمریم و نظر او را درباره ی آنها و بخشندهاش جویا میشویم. فطرتا او خواهد گفت مثلا در برابر نعمت سلامتی و مادر و پدر و... باید از بخشنده و دهندهی آن سپاسگذاری کرد.
خوب حالا می پرسیم چگونه؟ چطور تشکر کنیم تا حق آن بخشش ادا شود؟ می پرسیم که آیا با پول میشود؟ حتما پاسخش منفی است. درست هم میگوید چراکه خدا خود منبع و مخزن دارایی های عالم است. پس چه کنیم؟ جز خاکساری و کرنش راهی دارد؟ و براستی چه کرنشی از نماز کاملتر؟
-------------------------------------
خلاصه ای از بیانات استاد مهیار در حلقه معرفت، مربوط به تاریخ 92/12/26